Belépés



Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A szív segítője

A Szív segítője:
A vizsgálatok ösztönzésére az orvosok nagyobb D vitamin dózisokat írnak fel

Még néhány évet várathat magára, amíg megállapítják a szívbetegségek megelőzésében és kezelésében hatásos D vitamin nagyobb adagban való szedésének előírásos javallatait, néhány orvos azonban nem vár addig. A hónap folyamán a Milwaukee-beli Aurora Sinai Medical Center orvosai 100,000 nemzetközi egységnyi (NE) D-vitamin megadózist kezdtek el adagolni minden mellkasi fájdalomra panaszkodó betegnek. A későbbiekben napi 2,000 NE szedését javasolják nekik, mondta el John Whitcomb, a kórház sürgősségi ellátást végző orvosa. Elmondása szerint a többi Aurora kórház is fontolóra veszi ezt az intézkedést.

Tekintve, hogy jelenleg felnőtteknek napi 600 NE az ajánlott mennyiség, ez jelentősen eltér a normától, jóllehet a napi 2000 NE is biztonságosnak tartható felnőttek esetében. Egyre több vizsgálat talál összefüggést az Egyesült Államok lakosságának nagy részében -különösen télen- gyakori D vitamin hiány és a szív és egyéb betegségek megnövekedett kockázata között. Ebben a hónapban a Journal of the American College of Cardiology (az Amerikai Kardiológiai Akadémia lapja) áttekintő cikke hasonló következtetésre jutott. Megállapította, hogy azokat a szívbetegeket, akiknek D vitamin szintje nem elegendő, nyolc héten át heti 50,000 NE D vitamin adaggal kellene kezelni. 50,000 NE -s pirulákhoz általában csak recepttel lehet hozzájutni. Nyolc hét után a betegek áttérhetnek a kéthetenkénti 50,000 NE-s adagokra, vagy az1000 -2000 NE-s napi adagokra. A szerzők a D3 vitamint ajánlották, ami recept nélkül kapható a patikákban. "A D-vitamin pótlás egyszerű, biztonságos és olcsó", írták a szerzők.


Idejétmúlt irányelvek?

James O'Keefe, a tanulmány társszerzője és a Kansas City Mid America Heart Institute kardiológusa, elmondta, hogy a D-vitamin ajánlott mennyiségét évtizedekkel ezelőtt állapították meg, akkor, amikor az emberek több időt töltöttek a szabadban. A D vitamin a bőrben képződik, amikor az ultraviola sugárzásnak van kitéve. Az élelemből nehéz megfelelő mennyiséghez hozzájutni. "Egyre többen mondják egybehangzóan világszerte, hogy az ajánlott napi mennyiség túl alacsony" mondta O'Keefe, aki a Kansas City University of Missouri orvosprofesszora is.
Egy olcsó vérvizsgálattal meg lehet mérni a D vitamin szintet. Sok szakember állítja, hogy a deciliterenkénti 21-29 nanogramm nem elegendő, és a 21-nél kevesebb már hiányként jelentkezik. Wisconsinban a téli D vitamin szint alacsonynak tűnik, egy ezévi kutatásról megjelent cikk szerint. A vizsgálatot 71 fő 70 éves, vagy annál idősebb női mintán végezték el, akiknek D vitamin szintjét 2005 tele és 2006 tavasza között mérték meg Madison-ban. Megállapították, hogy a nők 59 százalékánál a D vitamin szint kevesebb volt, mint 30 ng/dl. Ebben az évben számos megfigyelő vizsgálat foglalkozott az alacsony D vitamin szinttel és a szívbetegségek megnövekedett kockázatával:
- 3258 német szívbeteg vizsgálatában, azoknál, akiknél a D vitamin szint a legalacsonyabb volt, kétszer olyan magas volt a halálozás kockázata, különösen kardiovaszkuláris betegség esetén, mint a magas D vitamin szintű betegek esetében.
- Az 18225 férfi vizsgálatát elvégző harvardi kutatók kimutatták, hogy azok, akiknek D vitamin szintje 15 ng/dl alatt volt, 2,4 szer nagyobb valószínűséggel szenvednek el szívrohamot, mint azok, akiknél ez a szint 30 ng/dl fölött volt.
- A kutatók több mint öt éven át követték a Framingham utóvizsgálat 1739 tagját, és kimutatták, hogy a szívrohamhoz, a sztrókhoz, és szívbénuláshoz hasonló kardiovaszkuláris kóresemények aránya 53-80 százalékkal magasabb azoknál az embereknél, akiknek D vitamin szintje alacsony.
Mindezek a vizsgálatok megfigyelésen alapultak. A szakemberek szerint szükség lenne a klinikai vizsgálatokra.

"A legolcsóbb gyógyszer"

Addig is, mondta Whitcomb, az Aurora egészségügyi központban sok orvos fogja javasolni a D vitamin szedését. A D vitamin a legtöbb élő szervezetben a sejtekben termelődik. Ez egy olyan hormon, ami 200 génre is hathat. "Ez az élet legalapvetőbb hormonja" mondta Whitcomb. "A Föld legolcsóbb gyógyszere."
Valóban, egyre több kardiológus állítja, hogy tudatában van a D vitamin kutatás növekvő jelentőségének. Problémát jelent azonban, hogy, míg a vizsgálatok következetesen a szívbetegséggel kapcsolják össze az alacsony D vitamin szintet, nincsen megegyezés abban, hogy mi a legjobb módja a D vitamin szint helyreállításának, mondta Richard Staudacher, a Waukesha-beli ProHealth Care Medical Associates Cardiology kardiológusa. Mivel csekély a veszélye a D vitamin szedésnek, Staudacher azt mondta, meg fogja vizsgálni betegeit, és akinél alacsonynak találja a szintet, valószínűleg azt a dózist fogja ajánlani, amit a kardiológiai cikk szerzői javasoltak. Ez pedig kezdetben egy 50,000 NE-s adag felírását jelenti, majd ezt követően fenntartó adagként napi 2000 NE-t. Betegeinek D vitamin szintjét minden kardiológusnak ismernie kell, mondta Staudacher. 

Forrás: Milwaukee Journal Sentinel 2008. dec. 22. 

 
© 2008 Vitaminhiány.hu